GRX-tiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen jatkoivat Rally2-säännön avulla Ruotsin MM-rallia lauantaina. Päivän kohokohta oli illan viimeinen EK, jolle Lindholm kellotti kilpailun kahdeksanneksi nopeimman EK-ajan ja WRC2-luokan pohja-ajan.
Toksport WRT:n Škoda Fabia Rally2:lla ajava suomalaiskaksikko jatkoi Rally2-säännön avulla Ruotsin MM-rallia reilun tunnin WRC2-luokan kärkeä perässä. Oli siis selvää, että mihinkään urotekoihin ei sijoituksia nostaakseen ollut enää tarvetta. Päivän suunnitelmana oli ajaa varmaa ja tarkkaa ajoa sekä kerätä kokemusta tulevia Uumajassa ajettavia Ruotsin MM-ralleja varten.
- Ehjä päivä meiltä. Tämä on tiestön osalta hyvin erilaista rallia kuin Suomessa. Mutta kiva oli ajaa. Autoon hyvä fiilis ja myös nuottiimme. Jotain EK-aikojakin saimme, kun niitä yritimme. Näimme, että pystymme ainakin jollain pätkillä vastaamaan kärjen vauhtiin.
- Viimeisen pätkän muistin melko hyvin, joten kehtasin ajaa sen kovemmalla yrityksellä. Mutta vaikeat olosuhteet sielläkin olivat: kun tulemme kovasta vauhdista jarrutukseen niin välillä jarru-uran pohjalla on soraa ja pitoa, joskus lunta ja jäätä, jolloin rengas jää kantamaan ja nastat eivät pure yhtään. Arpapeliä, Lindholm muistutti.
Lindholm kertoo, että lauantain erikoiskokeet olivat etenkin toisella ajokerralla hurjassa kunnossa.
- Kapeilla osuuksilla loivissakin mutkissa syvät urat viskoivat autoa puolelta toiselle. On kova työ pitää auto kapeassa urassa ja toivoa, että penkkojen välissä pystytään.
Huomenna rallin viimeisenä kilpailupäivä ajetaan kaksi erikoiskoetta kahdesti. Lindholm toteaa, että ainakin ensimmäisellä ajokerralla taktiikka on sama kuin tänään: varmaa ja tarkkaa ajoa.
- Katsotaan sitten tilanteen mukaan, millä yrityksellä esimerkiksi viimeinen pätkä ajetaan. Pidetään hyvä rytmi päällä ja katsotaan olosuhteiden mukaan, miten toimitaan.
Rallin päätöspäivään startataan sunnuntaina jo klo 6:30. Ohjelmassa on neljä erikoiskoetta (56,84 km). Kilpailun viimeinen PowerStage (14.23 km) käynnistyy klo 13:18 Suomen aikaa.